Wat zijn de kosten?
Wat zijn de kosten?
De uitdagende markt van Azië
Als u graag internationaal wilt uitbreiden, kunt u overwegen om zaken te gaan doen met Azië. De Aziatische markt is behoorlijk groot, waardoor er veel potentieel zit. Langs de andere zijn er veel taal- en cultuurverschillen waar u rekening mee moet houden, wat van Azië een uitdagende markt maakt. Wij als Aziatisch vertaalbureau zetten graag enkele zaken waar u rekening mee moet houden in Azië op een rijtje.
Welke landen behoren tot Azië?
Azië is het grootste continent ter wereld. Om te begrijpen waarover we spreken, is het interessant om te weten welke landen allemaal tot Azië behoren. We kunnen Azië ruwweg onderverdelen in enkele subregio’s:
- Noord-Azië: Siberië en het Russische Verre Oosten
- Centraal-Azië: Kirgizië, Turkmenistan, Tadzjikistan, Oezbekistan en Kazachstan
- Oost-Azië: Noord- en Zuid-Korea, China en de Pacifische eilanden van Japan en Taiwan
- Zuidoost-Azië: Malakka, Indochina, de Indische Archipel, Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand, Myanmar, de Filipijnen, Maleisië, Oost-Timor, Brunei, Indonesië en Singapore
- Zuid-Azië: Afghanistan, Malediven, Sri Lanka, Bangladesh, Bhutan, Nepal, Pakistan en India
- Zuidwest-Azië: de Sinaï, Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Koeweit, Jemen, Oman, Bahrein, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Cyprus, Libanon, Jordanië, Palestina, Israël, Syrië en Anatolië
Taal in Azië
Afhankelijk van de regio waar u zich bevindt, kunt u taalproblemen ondervinden in Azië. In landen als Maleisië en India is het Engels goed ingeburgerd. In Korea en Japan kunt u best een tolk inhuren. In deze regio is er niet alleen een beperkte kennis van het Engels, maar ook een verschil in communicatie afhankelijk van uw leeftijd en status. Een tolk kan u helpen om op de correcte manier om te gaan met uw zakenpartners of klanten. In alle regio’s van Azië wordt het wel geapprecieerd als u enkele woorden in de taal van het gastland kunt spreken. Met een “goedendag” en “dankjewel” komt u al ver.
De cultuur op en naast de werkvloer
Als u zaken wilt doen in Azië, moet u zich aanpassen aan de gebruiken van Aziatische zakenpartners en klanten. Zo is een persoonlijke relatie voor Aziaten heel belangrijk. Uw Aziatische zakenpartners willen u beter leren kennen voordat ze zaken met u willen doen. Een lunch of diner met een persoonlijk gesprek is een goede investering als u uw zaken in Azië wilt uitbreiden. Het is gebruikelijk om in Azië over uw hobby’s, familie en land van herkomst te praten tijdens zakelijke gesprekken. Het politieke beleid van beide landen betrekt u best niet in het gesprek.
Visitekaartjes zijn in Azië meer dan een stuk papier. Als u een visitekaartje krijgt, neem dan de tijd om dit goed te bekijken voordat u het opbergt. Dit getuigt van respect naar uw zakenpartner. Op uw eigen visitekaartje vermeldt u best ook uw functie. Dit doet u best in beide talen om taalverschillen te omzeilen.
Een contract hoeft niet elk detail van de overeenkomst te stipuleren. Bedrijven in Azië hechten meer waarde aan de overeenkomst. Problemen en onduidelijkheden lossen ze op door middel van gezamenlijk overleg. Ook na het sluiten van de deal is het belangrijk om een nauw contact te behouden met de Aziatische zakenpartner.
Aziatisch vertaalbureau
Bij SIGV Coöperatie houden we van uitdagende taalopdrachten. Ons netwerk bevat zowel een vertaler Frans Nederlands als een tolk Japans. Neem gerust contact met ons op als u uw zaken wilt uitbreiden naar Azië, wij kunnen u op meerdere manieren helpen. Denk maar aan de vertaling van documenten of een tolk die u bijstaat tijdens zakenmeetings. Onze tolken en vertalers zijn native speakers, die een grondige kennis hebben van zowel de cultuur als de taal. Daarnaast werken wij tegen een scherp tarief, omdat u geen bemiddelingskosten hoeft te betalen. Vraag gerust vrijblijvend een offerte op, wij werken deze op maat uit.