Het gebruik van buzzwoorden door SIGV Coöperatie
Tolken en vertalen met een
maatschappelijke doelstelling
Selecteer een pagina

Wat zijn de kosten?

    VertalingTolkdienst

    Mijn taal staat er niet tussen

    Bel mij terug

    Wat zijn de kosten?

      VertalingTolkdienst

      Mijn taal staat er niet tussen

      Bel mij terug

      Hoe zijn buzzwoorden ontstaan en hoe gebruikt men buzzwoorden?

      Bulkt uw commerciële boodschap ook van de hippe en catchy taal? Heeft u uw vacature wat meer schwung gegeven met een trendy term? Dan heeft u zich waarschijnlijk tegoed gedaan aan enkele modewoorden. Een vlot taalgebruik vol trendy, Engelse woorden wordt steeds populairder, maar in wezen is de inhoud ervan nietszeggend. Hippe woorden waarvan de betekenis onduidelijk is, noemen we buzzwoorden. Wij van vertaalbureau SIGV Coöperatie vertellen u graag meer over het ontstaan en het gebruik van buzzwoorden.

       

      Wat is een buzzwoord?

      Een buzzwoord is een woord of term dat vaak gebruikt wordt in een specifiek vakgebied of locatie. Onze vertaler Nederlands Engels vertaalt buzzwoord als een woord dat zoemt, het geluid dat een insect maakt. Het woord “zoemt” binnen een groep gebruikers en verspreidt zich vanaf daar naar een breder publiek.
      Door een buzzwoord te gebruiken, toont u aan dat u tot een bepaalde groep behoort, maar kunt u ook snel betekenis ergens aan geven. Het gebruik van buzzwoorden laat iets interessanter lijken dan het in realiteit is. Daarnaast worden buzzwoorden voornamelijk gebruikt door marketingteams voor commerciële doeleinden.
      Een buzzwoord is een modewoord of een uitdrukking, waarvan de betekenis vaak onduidelijk en abstract is. In de meeste gevallen worden buzzwoorden gebruikt om iets te verbloemen of om iets aantrekkelijker te doen lijken dan het eigenlijk is.

       

      Ontstaan woorden

      Buzzwoorden ontstonden in 1946 aan de Harvard Universiteit. Studenten gebruikten specifieke woorden waarmee ze snel informatie konden oproepen uit het geheugen. Het gebruik van deze woorden gaven de indruk dat de studenten meer autoriteit en expertise hadden.

      Tegenwoordig ontstaan de meeste buzzwoorden in bepaalde bedrijfstakken, zoals bij management, marketing en ICT. Veel buzzwoorden ontstaan op de Amerikaanse werkvloer. Deze woorden worden ofwel letterlijk overgenomen, ofwel vertaald naar een andere taal.

       

      Voorbeelden van buzzwoorden

      Niet alleen in zaken, maar ook in het dagelijkse leven maken we veelvuldig gebruik van buzzwoorden. Denk maar aan flexwerken, wat inhoudt dat u wisselende werkplekken heeft. Wat zaken betreft, denkt zowat iedereen outside the box, waarbij u volgens onze tolk Engels bekende routes en kaders achter u laat. Nike spoort ons al jaren om Just Do It, maar heeft nog nooit gespecificeerd wat we dan moeten doen.

      Gebruik van buzzwoorden

      Buzzwoorden zijn handig als u een bepaalde boodschap wilt maskeren of een directe reactie wilt vermijden. Door buzzwoorden in te zetten, verbloemt u de eigenlijke boodschap. Zo klinkt ontmoedigen een stuk minder erg dan deprimeren of neerdrukken.
      Daarnaast worden buzzwoorden gebruikt om functies, taken en persoonlijke eigenschappen aantrekkelijker en interessanter te maken dan ze eigenlijk zijn. Vaak voegt men extra buzzwoorden toe aan een vacature om deze meer schwung te geven. Omgekeerd geldt dat kandidaten hun CV of LinkedIn-profiel vullen met buzzwoorden om zichzelf te verkopen. Een functie met buzzwoord klinkt een stuk interessanter dan de functie in werkelijkheid is.

      Ook managers bezigen graag buzzwoorden. Denk maar aan creation management, floor management of innovation management. Maar ook proven methodology, exceptional synergy, holistically administrate en operationalize our strategies zijn frasen die managers graag in de mond nemen.

      Buzzwoorden in de marketing

      Als het op het gebruik van buzzwoorden aankomt, is marketing de bedrijfstak die er met vlag en wimpel bovenuit steekt. Met buzzwoorden doet het marketingteam iedereen geloven dat hun product of dienst ontzettend aantrekkelijk en helemaal onmisbaar is. Vele advertenties bulken van de buzzwoorden die de producten en diensten spannender moeten maken dan ze in werkelijkheid zijn. Het is bijna not done om een campagne of advertentie te maken zonder buzzwoorden. En klanten dromen maar al te graag van al die waanzinnige producten en diensten.